Iskolai kalandozás egy egész tanéven át

Nem minden gyerek egyforma várakozással tekint az iskolakezdésre; van, aki lelkes, más szorong, és legszívesebben az óvodában maradt volna, ismét más kíváncsi, mi történik majd a suliban. Így vannak ezzel a Nagy iskoláskönyvem kis főszereplői is.

A Mesék az iskolakezdéshez alcímet viselő kötetet a könyvtárban találtuk, és mivel a fiamnak tetszettek a grafikák és a téma is, ráadásul viszonylag sok, iskolai témájú mesét tartalmaz, természetesen kikölcsönöztük.

A könyv borítóján a főszereplő gyerekek, két lány és két fiú

A kötetben két kislány és két kisfiú első tanévét kísérhetjük végig kedves, rövid történetek segítségével, már a nyári készülődéstől kezdve. (Ezt a koncepciót egyébként nagyon jónak és hasznosnak találtam.) Többek között ott lehetünk a tanévnyitón és az első napon, betekinthetünk a feladataikba, kiderül, mi az órarend és mit jelent hetesnek lenni, együtt örülünk a félévi és év végi bizonyítványaiknak. Az osztályt nem kerüli el az influenzajárvány sem, s megtudjuk azt is, mi történik, ha a tanító néni beteg. Rengeteg programnak is szemtanúi lehetünk: egyebek mellett a farsangnak, a projekthétnek, az osztálykirándulásnak, igazi színházi előadásnak vagy a rókavadászatnak (ami persze nem igazi vadászat, csupán egy játék). A tanító nénik kedvesek, türelmesek, szeretettel fordulnak a gyerekekhez – minden elsősnek ilyen pedagógusokat kívánok.

A négy főszereplő gyerkőc négy különböző egyéniség – bár a hangsúly természetesen nem a részletes jellemrajzon, hanem az iskolai mindennapok bemutatásán van, de így is jól érezhető, kinek mi az erőssége és a gyengéje, melyikük bátrabb vagy éppen szorongóbb, ki nyitottabb, ki makacsabb. Példaértékű az  1.a-ba járó gyerekek összetartása.

A Roland Kiadó gondozásában megjelent kötet szerzője Izmindi Katalin, a bájos, szerethető illusztrációkat Ráduly Csaba készítette. (Évszámot sajnos nem találtam benne, de nem tűnik túl réginek.) A könyv hazai alkotás, ennek megfelelően a szöveg és a képek is sokkal közelebb állnak a magyar valósághoz, mint a külföldi, magyarra fordított művek esetében, ugyanakkor tegyük hozzá, idealizált képet kapnak belőle a gyerekek. Ez persze egyáltalán nem baj: senki nem szeretné már a kezdés előtt elvenni a gyerekek kedvét az iskolától, éppen ellenkezőleg: a könyvekkel szeretnénk segíteni abban, hogy szeptember elsején lelkesen és minél több hasznos információ birtokában lépjék át a tanterem küszöbét. Ez a – teljes mértékben uniszex – kötet és a benne szereplő összesen negyvenhat történet egyértelműen támogathatja ezt a törekvésünket.