Miért van böngésző az iskolás polcán?

Mit keresnek a három év alatti kicsiknek szóló könyvek, böngészők egy elsős – immár a nyolcadik életévét töltő – gyerek könyvespolcán?

Nos, nem (csak) azért, mert sajnálom elajándékozni/eladni őket. Nem is azért, hogy ne legyen üres a polc a szobájában – éppen ellenkező a helyzet, tele vannak a polcok; ha új játékot vagy könyvet kap, mindig rendezkedni kell kicsit, hogy minden elférjen. S nem is az unokámnak szeretném eltenni őket. 🙂

Elárulom a megoldást: azért táboroznak még ezek a könyvek a fiam polcán, mert remekül lehet a segítségükkel gyakorolni az olvasást. Hiszen kevés szöveget tartalmaznak, és azok általában nagy betűvel vannak szedve. A mondatok egyszerűek, nélkülözik a nehezen érthető, bonyolult szavakat és szerkezeteket. Vagyis nem csupán egy három év alatti kisgyermeknek ideálisak, hanem egy kezdő, az önálló olvasás világába most érkező elsősnek is remek gyakorlóterepet kínálnak.

Ezek az egyszerű szövegű könyvek remek terepei a gyakorlásnak

A fiam szívesen próbálkozik ezekkel a kötetekkel. Mivel a többségüket évek óta nem olvastuk, nem is emlékszik ezekre, így ő maga is kíváncsian lapozza fel őket, hogy megnézze, mit olvastunk kiskorában. A könyvek jelentős része illeszkedik az érdeklődési köréhez – szerencsére a munkagépek, járművek, szerszámok világa nem csak kicsiként vonzotta, hanem ma is. S mivel viszonylag könnyen olvashatóak e kiadványok – a fent már részletezett okok miatt –, sikerélménye is van velük.

Betűzgetett már fiús témájú – autós, munkagépes, szerelős – böngészőt, legutóbb pedig Maszat-kötetet, utóbbiban a két mesét két külön alkalommal. Első lépésként, kedvcsinálónak, gyakorlásnak tökéletesek. Aztán majd haladhat apránként az egyre nehezebb olvasmányok felé. A komolyabb könyveket – amelyeknek sztorija, nyelvezete egyébként már megfelel az igényeinek – egyelőre én olvasom fel neki. 🙂 Aztán az olvasási képessége és az igénye egyszer majd  összeér…